Nuffnang Ads

Thursday, October 31, 2013

Memohon Pasport Malaysia di Putrajaya Tak Perlu Isi Borang!

Assalamualaikum..

Hai semua..korang dh penah renew pasport tak? Korang tau tak kalau renew pasport kat Pejabat Pasport Putrajaya yg terletak di Presint 15 @ diplomatik tu korang tak payah isi borang? Ini serious! Senang!
Untuk mohon pertama kali/memperbaharui pasport sebab tamat tempoh hanya perlu bawa:

1) Diri korang sendiri/pemohon wajib berada di tempat kejadian even anak kecik korang pun kena ada jugak k
2) IC/Surat Beranak(kalau xde ic) original - tk perlu bawak salinan pun..serius diorang tak nak pun.
3) Salinan IC mak/ayah hanya diperlukan untuk kanak² bawah 18 tahun sahaja
4)  Bawak pasport lama korang (kalau nk renew-wajib bawak)
5) Gambar berukuran pasport SEKEPING sahaja!
6) Duit secukupnya RM 100-2 tahun RM300-5 tahun
7) Ipad/Surat khabar/Novel (optional supaya tk bosan tunggu..ahakss)

Itu sahaja.Senang kan?Tak perlu isi borang.. aku ye-ye je isi borang print dari website diorg..smpai² nk tampal gmbar tapi xde pun disediakan gam..pen pun tkde..tu yg membuatkan aku pelik..rupa-rupanya pegawai imigresen tu yg akan tmpalkan gmbr korang kat borang yg diorg akan printkan tuk kita  masa kita mohon tu nanti..nak buat pasport pertama kali pun camtu jugak..aku rasa imigresen dh nak paperless..cuma perkara ni tk diupdate dlm website diorg lagi..maybe soon..

 Tapi setakat ni bukan semua pejabat imigresen yang buat camni..yang aku cakap ni adalah di presint 15 putrajaya tau.. Pegi beratur amek nombor n tunggu je giliran anda..Pejabat pasport putrajaya tak buat pasport kumpulan tau.. Sehingga 31.12.12 pejabat pasort putrajaya dibuka isnin-jumaat 8.00 pagi- 10.00 mlm. Sabtu dan Ahad pula jam 8.00 pagi - 1.00 ptg.

Aku pegi semalam 02.12.12(Ahad) jam 8.15 pagi dh smpai.. beratur sgt panjang untuk amek nombor..mungkin diorg depan aku semua dh datang since 7.30 pagi lagi kot.. tapi malangnya pejabat hanya dibuka pintu pada jam 8.30 pagi lambat setengah jam! Hmm aku tk suke part ni sebab kan benda camni la org dok kutuk cakap camni la goverment..adeh,.aku pun terasa sbb aku adalah goverment servant juga..huhu..

Pasport aku dan femali siap jam 10.15 pagi..so tk smpai 2 jam dh siap..Alhamdulillah cepat la jugak..hehe... tujuan aku renew pasport ni  sebab nak pergi Universal Studio Singapore (USS) pada 14.12.12 ni..yeayyy tak sabar..nanti update pasal uss plak k..

Thursday, October 10, 2013

Jawatan Kosong Kerajaan Terkini 2013

Assalamualaikum & Salam sejahtera Kawan-kawanku semua.

Berikut adalah senarai jawatan kosong terkini :


[+] Jawatan Kosong di Majlis Agama Islam Wilayah Persekutuan (MAIWP)
---> http://kerjakosongonline.com/job-vacancies-at-majlis-agama-islam-wilayah-persekutuan-maiwp-8

[+] Jawatan Kosong di Universiti Teknologi Mara (UiTM) Perak
---> http://kerjakosongonline.com/job-vacancies-at-universiti-teknologi-mara-uitm-perak

[+] Jawatan Kosong di Tentera Udara Diraja Malaysia (TUDM)
---> http://kerjakosongonline.com/job-vacancies-at-tentera-udara-diraja-malaysia-tudm-4

[+] Jawatan Kosong di Perbadanan Bukit Bendera
---> http://kerjakosongonline.com/job-vacancies-at-perbadanan-bukit-bendera-6

[+] Jawatan Kosong di Koperasi Wawasan Malaysia Berhad (KOWAMAS)
---> http://kerjakosongonline.com/job-vacancies-at-koperasi-wawasan-malaysia-berhad-kowamas

[+] Jawatan Kosong di Yayasan Guru Malaysia Berhad
---> http://kerjakosongonline.com/job-vacancies-at-yayasan-guru-malaysia-berhad-4

[+] Jawatan Kosong di Dewan Bahasa Pustaka (DBP)
---> http://kerjakosongonline.com/job-vacancies-at-dewan-bahasa-pustaka-dbp-5

[+] Jawatan Kosong di Petroliam Nasional Berhad (PETRONAS)
---> http://kerjakosongonline.com/job-vacancies-at-petroliam-nasional-berhad-petronas-3

[+] Jawatan Kosong di Tenaga Nasional Berhad (TNB)
---> http://kerjakosongonline.com/job-vacancies-at-tenaga-nasional-berhad-tnb-11

[+] Jawatan Kosong di Koperasi Kakitangan PETRONAS Berhad
---> http://kerjakosongonline.com/job-vacancies-at-koperasi-kakitangan-petronas-berhad-8

[+] Jawatan Kosong di SIRIM Berhad
---> http://kerjakosongonline.com/job-vacancies-at-sirim-berhad-16

[+] Jawatan Kosong di Perbadanan Usahawan Nasional Berhad (PUNB)
---> http://kerjakosongonline.com/job-vacancies-at-perbadanan-usahawan-nasional-berhad-punb-13

[+] Jawatan Kosong di Bahagian Pembangunan Pelajaran Kementerian Pendidikan Malaysia
---> http://kerjakosongonline.com/job-vacancies-at-bahagian-pembangunan-pelajaran-kementerian-pendidikan-malaysia

[+] Jawatan Kosong di Pertubuhan Keselamatan Sosial (PERKESO)
---> http://kerjakosongonline.com/job-vacancies-at-pertubuhan-keselamatan-sosial-perkeso-4

[+] Jawatan Kosong di Institut Pendidikan Neo (iNED) UiTM Shah Alam
---> http://kerjakosongonline.com/job-vacancies-at-institut-pendidikan-neo-ined-uitm-shah-alam

[+] Jawatan Kosong di Zakat Pulau Pinang
---> http://kerjakosongonline.com/job-vacancies-at-zakat-pulau-pinang-2

[+] Jawatan Kosong di SapuraKencana Petroleum Berhad
---> http://kerjakosongonline.com/job-vacancies-at-sapurakencana-petroleum-berhad-4

[+] Jawatan Kosong di Suruhanjaya Perkhidmatan Awam (SPA)
---> http://kerjakosongonline.com/job-vacancies-at-suruhanjaya-perkhidmatan-awam-spa-12

[+] Jawatan Kosong di Bank Rakyat
---> http://kerjakosongonline.com/job-vacancies-at-bank-rakyat-11

[+] Jawatan Kosong di Bank Simpanan Nasional (BSN)
---> http://kerjakosongonline.com/job-vacancies-at-bank-simpanan-nasional-bsn-11

[+] Jawatan Kosong di Bank Pertanian Malaysia Berhad (Agrobank)
---> http://kerjakosongonline.com/job-vacancies-at-bank-pertanian-malaysia-berhad-agrobank-10

[+] Jawatan Kosong di Sani Express Sdn Bhd
---> http://kerjakosongonline.com/job-vacancies-at-sani-express-sdn-bhd-2

[+] Jawatan Kosong di Pembangunan Sumber Manusia Berhad (PSMB)
---> http://kerjakosongonline.com/job-vacancies-at-pembangunan-sumber-manusia-berhad-psmb-7


[+] Jawatan Kosong di Jabatan Akauntan Negara Malaysia
---> http://kerjakosongonline.com/job-vacancies-at-jabatan-akauntan-negara-malaysia-4

[+] Jawatan Kosong di The Malaysian Cohort (MyCohort) Institut Perubatan Molekul UKM
---> http://kerjakosongonline.com/job-vacancies-at-the-malaysian-cohort-mycohort-institut-perubatan-molekul-ukm-2

[+] Jawatan Kosong di Syarikat Bekalan Air Selangor Sdn Bhd (Syabas)
---> http://kerjakosongonline.com/job-vacancies-at-syarikat-bekalan-air-selangor-sdn-bhd-syabas-11

[+] Jawatan Kosong di Syarikat Mengurus Air Banjir & Terowong Sdn Bhd (SMART)
---> http://kerjakosongonline.com/job-vacancies-at-syarikat-mengurus-air-banjir-terowong-sdn-bhd-smart

[+] Jawatan Kosong di Lembaga Pembangunan Langkawi (LADA)
---> http://kerjakosongonline.com/job-vacancies-at-lembaga-pembangunan-langkawi-lada-7

[+] Jawatan Kosong di Perbadanan Kemajuan Pertanian Selangor (PKPS)
---> http://kerjakosongonline.com/job-vacancies-at-perbadanan-kemajuan-pertanian-selangor-pkps-7


[+] Jawatan Kosong di Tenaga Nasional Berhad (TNB)
---> http://kerjakosongonline.com/job-vacancies-at-tenaga-nasional-berhad-tnb-12

[+] Jawatan Kosong di Telekom Malaysia Berhad (TM)
---> http://kerjakosongonline.com/job-vacancies-at-telekom-malaysia-berhad-tm-9

[+] Jawatan Kosong di Majlis Perbandaran Kajang (MPKJ)
---> http://kerjakosongonline.com/job-vacancies-at-majlis-perbandaran-kajang-mpkj-8

[+] Jawatan Kosong di Universiti Sains Islam Malaysia (USIM)
---> http://kerjakosongonline.com/job-vacancies-at-universiti-sains-islam-malaysia-usim-7

[+] Jawatan Kosong di Perusahaan Otomobil Kedua (PERODUA)
---> http://kerjakosongonline.com/job-vacancies-at-perusahaan-otomobil-kedua-perodua-13


[+] Jawatan Kosong di Suruhanjaya Koperasi Malaysia
---> http://kerjakosongonline.com/job-vacancies-at-suruhanjaya-koperasi-malaysia-2

[+] Jawatan Kosong di Pusat Perubatan Universiti Kebangsaan Malaysia (PPUKM)
---> http://kerjakosongonline.com/job-vacancies-at-pusat-perubatan-universiti-kebangsaan-malaysia-ppukm-5

[+] Jawatan Kosong di Kesatuan Pekerja-Pekerja Di Dalam Perkhidmatan Awam (CUEPACS)
---> http://kerjakosongonline.com/job-vacancies-at-kesatuan-pekerja-pekerja-di-dalam-perkhidmatan-awam-cuepacs

[+] Jawatan Kosong di Majlis Agama Islam dan Adat Istiadat Melayu Kelantan
---> http://kerjakosongonline.com/job-vacancies-at-majlis-agama-islam-dan-adat-istiadat-melayu-kelantan-5

[+] Jawatan Kosong di Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia Malaysia (SKMM)
---> http://kerjakosongonline.com/job-vacancies-at-suruhanjaya-komunikasi-dan-multimedia-malaysia-skmm-11

[+] Jawatan Kosong di Akademi Laut Malaysia (ALAM)
---> http://kerjakosongonline.com/job-vacancies-at-akademi-laut-malaysia-alam-2


[+] Jawatan Kosong di Lembaga Lebuhraya Malaysia
---> http://kerjakosongonline.com/job-vacancies-at-lembaga-lebuhraya-malaysia-9

[+] Jawatan Kosong di Maktab Rendah Sains MARA (MRSM) Kubang Pasu
---> http://kerjakosongonline.com/job-vacancies-at-maktab-rendah-sains-mara-mrsm-kubang-pasu-3

[+] Jawatan Kosong di Multimedia Development Corporation (MDeC)
---> http://kerjakosongonline.com/job-vacancies-at-multimedia-development-corporation-mdec-7

[+] Jawatan Kosong di Multimedia University (MMU)
---> http://kerjakosongonline.com/job-vacancies-at-multimedia-university-mmu-2

[+] Jawatan Kosong di Syarikat Prasarana Negara Berhad (Prasarana)
---> http://kerjakosongonline.com/job-vacancies-at-syarikat-prasarana-negara-berhad-prasarana-11

[+] Jawatan Kosong di Permodalan Nasional Berhad (PNB)
---> http://kerjakosongonline.com/job-vacancies-at-permodalan-nasional-berhad-pnb-9


[+] Jawatan Kosong di Suruhanjaya Perkhidmatan Awam (SPA)
---> http://kerjakosongonline.com/job-vacancies-at-suruhanjaya-perkhidmatan-awam-spa-13

[+] Jawatan Kosong di Jabatan Hal Ehwal Veteran ATM Kementerian Pertahanan Malaysia
---> http://kerjakosongonline.com/job-vacancies-at-jabatan-hal-ehwal-veteran-atm-kementerian-pertahanan-malaysia

[+] Jawatan Kosong di SIRIM Berhad
---> http://kerjakosongonline.com/job-vacancies-at-sirim-berhad-16

[+] Jawatan Kosong di Perbadanan Usahawan Nasional Berhad (PUNB)
---> http://kerjakosongonline.com/job-vacancies-at-perbadanan-usahawan-nasional-berhad-punb-13

[+] Jawatan Kosong di Pos Malaysia Berhad
---> http://kerjakosongonline.com/job-vacancies-at-pos-malaysia-berhad-18

[+] Jawatan Kosong di Public Bank Berhad
---> http://kerjakosongonline.com/job-vacancies-at-public-bank-berhad-2


[+] Jawatan Kosong di Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM)
---> http://kerjakosongonline.com/job-vacancies-at-universiti-kebangsaan-malaysia-ukm-6

[+] Jawatan Kosong di Universiti Utara Malaysia (UUM)
---> http://kerjakosongonline.com/job-vacancies-at-universiti-utara-malaysia-uum-4

[+] Jawatan Kosong di Lembaga Kemajuan Terengganu Tengah (KETENGAH)
---> http://kerjakosongonline.com/job-vacancies-at-lembaga-kemajuan-terengganu-tengah-ketengah-3

[+] Jawatan Kosong di Bank Simpanan Nasional (BSN)
---> http://kerjakosongonline.com/job-vacancies-at-bank-simpanan-nasional-bsn-11

[+] Jawatan Kosong di Permodalan Nasional Berhad (PNB)
---> http://kerjakosongonline.com/job-vacancies-at-bank-simpanan-nasional-bsn-11

[+] Jawatan Kosong di Lembaga Air Sibu
---> http://kerjakosongonline.com/job-vacancies-at-lembaga-air-sibu-2


[+] Jawatan Kosong di Suruhanjaya Tenaga
---> http://kerjakosongonline.com/job-vacancies-at-suruhanjaya-tenaga-4

[+] Jawatan Kosong di Majlis Daerah Kampar
---> http://kerjakosongonline.com/job-vacancies-at-majlis-daerah-kampar-3

[+] Jawatan Kosong di Majlis Perbandaran Sepang
---> http://kerjakosongonline.com/job-vacancies-at-majlis-daerah-kampar-3

[+] Jawatan Kosong di Majlis Daerah Kota Tinggi
---> http://kerjakosongonline.com/job-vacancies-at-majlis-daerah-kota-tinggi-5

[+] Jawatan Kosong di Perbadanan Labuan
---> http://kerjakosongonline.com/job-vacancies-at-perbadanan-labuan-5


[+] Jawatan Kosong di Universiti Pendidikan Sultan Idris (UPSI)
---> http://kerjakosongonline.com/job-vacancies-at-universiti-pendidikan-sultan-idris-upsi-9

[+] Jawatan Kosong di Lembaga Lada Malaysia
---> http://kerjakosongonline.com/job-vacancies-at-universiti-pendidikan-sultan-idris-upsi-9

[+] Jawatan Kosong di Majlis Perbandaran Johor Bahru Tengah (MPJBT)
---> http://kerjakosongonline.com/job-vacancies-at-universiti-pendidikan-sultan-idris-upsi-9

[+] Temuduga Terbuka di KL Airport Services Sdn. Bhd
---> http://kerjakosongonline.com/walk-in-interview-at-kl-airport-services-sdn-bhd-6

[+] Jawatan Kosong di Edaran Otomobil Nasional Berhad (EON)
---> http://kerjakosongonline.com/job-vacancies-at-edaran-otomobil-nasional-berhad-eon-5


Pastikan anda lihat tarikh tutup setiap jawatan terlebih dahulu sebelum memohon.

Kamikaze Jepun Bersama Mujahiden Syria


Bosan dengan pekerjaannya sebagai pemandu lori dengan rutin memandu dari Osaka hingga Tokyo atau Nagasaki, mengangkut beban tangki petrol, air atau bahkan coklat, Toshifumi Fujimoto memutuskan untuk "bercuti" ke medan perang.
 
Fujimoto (45), lelaki berperawakan cukup gemuk ini mengambil risiko dengan melalui detik-detik yang memacu adrenalin dengan melakukan perkara yang tidak biasa dalam hidupnya sebelum ini. Lelaki ini menjadi pelancong perang.
 
Kebosanannya menjalani rutin sebagai pemandu telah berganti dengan hari-hari yang menegangkan dan "seru" di jalan-jalan Syria di mana di negara itu adalah tempat dia dicabar ketika ini. Tempat baru yang mencabar setelah melalui kawasan konflik lain di Timur Tengah, dia mengambil foto dan merakam video sambil mengelakkan peluru.
 
Sebelum sampai ke Syria, tahun lalu dia berada di Yaman semasa demonstrasi rakyat berlaku di depan kedutaan besar AS di Kaherah Mesir, berikutan kejatuhan Presiden Husni Mubarak. Pada akhir tahun ini, Fujimoto merancang untuk menemui Mujahidin Taliban di Afghanistan.
 
Tetapi ketika ini, dia telah dua minggu menikmati pelancongan di bandar Aleppo, salah satu medan perang paling sengit di Syria, "bermain-main" dengan para Mujahidin di bawah bunyi dentuman bom dan tembakan.
 
Dengan memakai pakaian seragam ala tentera Jepun dan "bersenjatakan" kamera dan video, Fujimoto berada di hadapan medan tempur. Setiap pagi dia mendokumentasikan perang yang sedang berlangsung di salah sebuah bandar yang terbesar Syria itu.
 
Fujimoto, yang tidak boleh bercakap dalam bahasa Inggeris, apatah lagi bahasa Arab, hanya boleh diwawancara dengan Google Translate.
 
"Saya selalu pergi sendiri, kerana tidak ada pembantu pelancong yang mahu pergi ke medan perang ini. Ini sangat menarik, dan adrenalin terpacu tidak seperti biasanya," katanya bersemangat.
 
"Di Syria, lebih bahaya untuk menjadi wartawan daripada pelancong," katanya, menggambarkan bagaimana "setiap pagi saya berjalan 200 meter untuk berada di barisan hadapn dan saya di sana berada di barisan tempur bersama para tentera Pembebasan Syria (FSA)."
 
"Ini membuat saya kagum, dan saya menikmatinya," katanya. Dalam suatu kesempatan, Fujimoto juga mengambil gambar para Mujahidin Syria yang bertebaran di jalan-jalan bandar Aleppo.
 
"Kebanyakan orang mengira saya ini orang Cina, dan mereka menyapa saya dengan bahasa Cina," kata beliau sambil tersenyum.
 
Toshifumi Fujimoto bersama mujahidin suriah (gambar ini diambil dari akaun facebook Toshifumi Fujimoto)
 
Semasa pertempuran sedang sengit berlaku, dia mengambil kesempatan untuk mendokumentasikannya, namun jika situasi bahaya para Mujahidin memperingatkan para orang awam atau sesiapa yang bukan pejuang untuk beredar.
 
Namun dia sering mengabaikan peringatan itu dan tetap berusaha mengambil gambar yang kemudian akan dishare di Facebooknya. Dia tidak takut mati.
 
"Saya bukanlah sasaran para penembak tepat kerana saya adalah pelancong, tidak seperti kalian para wartawan," katanya kepada wartawan AFP. "Selain itu, Saya tidak takut sama ada mereka menembak saya atau mereka mungkin membunuh saya. Saya adalah kombinasi samurai dan kamikaze."
 
Fujimoto bahkan tidak menggunakan helmet atau jaket anti peluru sebagai pelindung.
 
"Itu sangat berat ketika digunakan untuk berlari dan lebih menyenangkan jika pergi ke kawasan pertempuran tanpa mengenakan apa-apa (pelindung). Selain itu, ketika mereka menembak itu sangat menyenangkan dan menarik."
 
Dalam foto-foto yang dishare di akaun Facebooknya, kelihatan dia sering bersama Mujahidin dan kanak-kanak Syria. Di antara fotonya menunjukkan dia sedang menembak bersama Mujahidin, namun tidak ada maklumat sama ada dia sedang belajar menembak atau turut menembak pasukan rejim.
 
Fujimoto berkata bahawa majikannya tidak tahu dia sekarang berada di Syria. "Saya hanya memberitahu kepada mereka saya pergi ke Turki untuk bercuti. Jika saya mengatakan mereka yang sebenarnya, mereka akan mengatakan kepada saya bahawa saya benar-benar gila."
Toshifumi Fujimoto bersama mujahidin Syria (Gambar ini diambil dari akaun Facebook Toshifumi Fujimoto)
 
Mungkin banyak orang mengatakan dia gila, tetapi orang-orang tidak tahu bahawa pekerjaan dan kehidupan keluarga adalah akar kesedihannya yang membuat dia ingin mencari hidup baru.
 
Fujimoto telah bercerai dengan isterinya, dan berkata"Saya tidak mempunyai keluarga, tidak ada teman, tidak ada teman wanita. Saya bersendirian dalam hidup ini."
 
Tetapi dia mempunyai tiga anak perempuan yang tidak pernah dia lihat selama lima tahun, "bahkan tidak di Facebook atau Internet, tidak ada. Dan itu adalah kesedihan saya yang mendalam," katanya sambil mengusap air matanya.
 
Sebab itulah dia membayar insurans nyawa dan "Saya berdoa setiap hari bahawa, jika sesuatu terjadi pada saya, anak-anak perempuanya mungkin akan mendapatkan wang insurans dan mampu hidup dengan selesa."
 
Fujimoto tidak menjual gambar-gambar atau rakaman yang dia ambil selama dia melancong di medan perang ini. Dia telah menghabiskan wang hingga USD 2500 dari poket peribadinya untuk terbang ke Turki. Kemudian mengeluarkan USD 25 sehari untuk bayaran penginapan di sana.
 
Selama di Aleppo, dia telah pergi pelbagai medan tempur seperti di daerah Amariya, Salahuddin, Saif al-Dawlah, Izza. Walaupun dia senang mengambil gambar di tempat konflik ini dan menyebarkannya, tetapi ada gambar yang membuatnya terpaku dan berkaitan dalam fikirannya.
 
Ketika dia membuka fail di laptopnya, dia menunjukkan sebahagian tubuh anak perempuan kecil berumur 7 tahun mati di Saif al-Dawlah akibat ditembak oleh penembak tepat rejim. Dia membayangkan, betapa sedihnya kehilangan puteri yang dicintai.
 
"Saya sayang kepada kanak-kanak, tetapi Syria bukanlah tempat bagi mereka. Sebuah bom boleh meragut nyawa mereka bila-bila masa," katanya yang kemudian diajak oleh mujahidin untuk bergabung dengan mereka di Salahuddin dan akan turun ke jalan menuju tempat di mana bunyi tembakan terdengar untuk melanjutkan "cutinya" di mana dia boleh merasakan hidup yang lebih hidup.
 
Inilah Fujimoto, orang Jepun yang rela menghabiskan wang untuk pergi ke medan perang. Demi mencari kehidupan yang lebih hidup, melupakan segala kepenatan dan kesedihan dalam hidupnya. Tidak takut mati atau takut rugi harta.
 
Namun bagi seorang Muslim, medan Jihad bukanlah seperti filem aksi di Hollywood yang hanya untuk ditonton, atau "tempat pelancongan" yang hanya untuk "refreshing." Ada perniagaan sejati yang menggiurkan di sana yang ditawarkan oleh Allah Subhanahu wa Ta'ala.
 
"Wahai orang-orang yang beriman, sukakah kamu aku tunjukkan suatu perniagaan yang dapat menyelamatkanmu dari azab yang pedih? (Iaitu) kamu beriman kepada Allah dan Rasul-Nya dan berjihad di jalan Allah dengan harta dan jiwamu. Itulah yang lebih baik bagi kamu, jika kamu mengetahui . Niscaya Allah akan mengampuni dosa-dosa kamu dan memasukkan kamu ke dalam syurga yang mengalir di bawahnya sungai-sungai, dan (memasukkan kamu) ke tempat tinggal yang baik di dalam syurga 'Adn. Itulah kemenangan yang besar. " (Q.S As-Saff [61]: 10-12).
 
Maka tidak Tertarikkah dengan janji ini?
 
"Dan siapakah orang yang lebih benar perkataan (nya) dari pada Allah?" (Q.S An-Nisaa '[4]: 87)
Diterjemah dari arrahmah

Misteri singkatnya masa


PARA orang tua banyak yang mengatakan bahwa waktu terasa berjalan semakin cepat saja. Dulu , kata mereka waktu tak secepat sekarang . Benarkah waktu memang semakin cepat? Atau hanya perasaan manusia saja hidupan di dunia ini, sehingga tak merasakan perjalanan waktu yang sebenarnya konstan?
Tapi bisa jadi perasaan waktu semakin cepat. Kata ilmuwan NASA, waktu rotasi bumi ternyata sudah berubah lebih cepat sepersekian ribu detik. Tepatnya 1.26 milidetik .
Namun jauh sebelum itu Rasul pernah berkata:
Hari Kiamat tak akan datang kecuali insiden berikut ini terjadi. Waktu akan semakin singkat, di mana jarak akan semakin pendek dengan digunakannya kendaraan.” (Bukhari, Fitan.25; Ahmad ibn Hanbal, Musnad, 2/313).
Dalam hadis lain disebutkan,  Anas RA berkata, Rasulullah SAW bersabda, ”Hari Kiamat tak akan datang kecuali waktu semakin singkat. Penyingkatan ini terjadi sedemikian cara seperti satu tahun yang berlalu seperti sebulan, dan sebulan yang berlalu seperti seminggu, dan seminggu berlalu seperti satu hari dan satu hari yang berlalu seperti satu jam dan satu jam yang berlalu seperti secepat kilat,” (Tirmidhi, Zuhd: 24, 2333).
Cendekiawan Muslim Harun Yahya mengungkapkan, saat ini waktu memang terasa berputar lebih cepat.
”Pertanda akhir zaman yang telah disebut Rasulullah SAW itu secara ilmiah telah terbukti. Waktu semakin singkat,” papar cendekiawan memiliki nama asli Adnan Oktar itu.
Menurut Harun Yahya, di ruang di antara permukaan bumi dan ionosfer konduktif, terdapat getaran alami. Frekuensi mendasar ini yang juga dikenal sebagai Detak Jantung Dunia, disebut sebagai Resonansi Schumann.
”Hal tersebut telah diramalkan secara matematis oleh fisikawan Jerman Winfried R Schuman pada tahun 1952,” tuturnya.
Resonansi Schumann, kata dia, sangat penting karena membungkus bumi. ”Dengan demikian terus menjaga alam dan semua bentuk kehidupan di bawah efeknya. Hal ini secara terus menerus diukur oleh pusat penelitian fisika terkemuka di dunia.”
Pada 1950, Resonansi Schumann diukur pada skala 7.8 hertz. Nilai ini dianggap tetap konstan. Memang sistem komunikasi global militer ini didirikan di atas frekuensi ini.
Namun, pada 1980-an, terjadi perubahan tiba-tiba. Sebab, pada tahun itu Resonansi Schumann diukur di atas 11 hertz.
”Laporan terbaru telah mengungkapkan bahwa angka ini bahkan akan meningkat lagi. Perubahan dalam Resonansi Schumann; frekuensi menunjukkan mempercepat waktu,” tuturnya.
Dengan demikian, waktu 24 jam  terasa seperti 16 jam atau kurang. Ilmu pengetahuan tidak mampu menjelaskan mengapa angka ini mengalami kenaikan, atau faktor yang menyebabkannya meningkat.
”Dengan makin singkatnya waktu, pertanda akhir zaman yang diramalkan oleh Nabi SAW terbukti secara ilmiah saat ini,” tambahnya.
Bumi semakin dipersiapkan untuk hari Kiamat dan oleh kehendak Allah pertanda yang diisyaratkan terjadi secara berturut turut. [Sumber: Harun Yahya]

TANGISAN RASULULLAH SAW


http://www.awda-dawa.com/App/Upload/articles/5609.jpg
Hati terasa keras…
Nasehat sudah sering terdengar…. lantunan ayat…sentuhan sabda-sabda Nabi…petuah-petuah para ulama….akan tetapi…??
Kenapa bisa demikian…?? Akankah hati telah kaku karena telah tenggelam dalam kilauan kemaksiatan…terlena dalam gemerlap dunia…??
Akankah mata ini mengalirkan tangisannya…jika hati telah keras membatu..?
Hati mencari kekhusyu'an dalam sholat…akan tetapi kekhusyuan lari menjauh seakan-akan memusuhi hati
Diantara prinsip aqidah Ahlus Sunnah wal Jam'ah adalah naik turunnya keimanan seseorang, naik karena ketaatan, dan turun karena kemaksiatan. Karenanya hendaknya seorang muslim memperhatikan imannya, jika ia merasa turunnya keimanannya maka hendaknya ia berusaha untuk memperbaruinya. Karena turunnya iman mempengaruhi kondisi hati, semakin turun keimanan semakin keraslah hati, dan semakin sulit tersentuh dan terpengaruh dengan ayat-ayat Al-Quraan maupun nasehat-nasehat Nabi shallallahu 'alaihi wa sallam. Rasulullah shallallahu 'alaihi wa sallam bersabda
إنّ الإِيمانَ لَيَخْلَقُ في جَوْفِ أحدِكُمْ كما يَخْلَقُ الثَّوْبُ فاسْأَلُوا اللَّهَ تعالى أن يُجَدِّدَ الإِيمانَ في قُلُوبِكُمْ
"Sesungguhnya iman akan usang di dalam tubuh kalian sebagaimana usangnya baju, maka hendaknya kalian memohon kepada Allah agar Allah memperbarui keimanan dalam hati-hati kalian"
(HR Al-Haakim no 5 dan dihasankan oleh Al-Haitsami dalam Maj'ma' Az-Zawaaid 1/212 dan dishahihkan oleh Al-Albani dalam As-Shahihah no 1585)
Karenanya terkadang cahaya hati seorang mukmin diliputi oleh kabut kemaksiatan. Rasulullah shallallahu 'alaihi wa sallam bersabda:
مَا مِنَ الْقُلُوْبِ قَلْبٌ إِلاَّ وَلَهُ سَحَابَةٌ كَسَحَابَةِ الْقَمَرِ ، بَيْنَا الْقَمَرِ مُضِيْءٌ إِذْ عَلَتْهُ سَحَابَةٌ فَأَظْلَمَ ، إِذْ تَجَلَّتْ عَنْهُ فَأَضَاءَ
"Tidak ada satu hatipun kecuali ada semacam awan sebagaimana awan yang menutupi rembulan. Tatkala rembulan sedang bersinar tiba-tiba ada segumpal awan yang menutupinya hingga menjadi gelap. Jika telah pergi meninggalkan rembulan maka (kembali) bersinar" (Diriwayatkan oleh Abu Nu'aim di Al-Hilyah 2/196 dan dihasankan oleh Al-Albani no 2268)
Terkadang segumpal awan datang dan menutupi cahaya rembulan, akan tetapi setelah beberapa waktu maka pergilah gumpalan awan tersebut dan jadilah rembulan bersinar kembali di langit. Demikian pula dengan hati seorang mukmin, terkadang cahayanya tertutup dengan kabut kemaksiatan, akan tetapi jika ia berusaha untuk meningkatkan keimanannya dengan meminta pertolongan kepada Allah maka akan pergilah kabut kemaksiatan tersebut dan kembalilah hatinya bercahaya.
Yang jadi permasalahan jika hati tidak menyadarinya, atau bahkan menyadarinya akan tetapi membiarkan dirinya berlezat-lezatan dengan kemaksiatan dan dosa sehingga membiarkan kabut kemaksiatan tersebut bertumpuk-tumpuk…jadilah hati menjadi kaku dan keras…
Diantara perkara yang bisa melembutkan hati yang telah terlanjur keras membatu adalah menangis….merenungkan akhirat untuk menangis…
TANGISAN NABI DALAM SHOLAT
Dari 'Atoo beliau berkata, "Aku dan 'Ubaid bin 'Umair menemui Aisyah, maka 'Asiyah berkata kepada 'Ubaid bin 'Umair,
قَدْ آنَ لَكَ أَنْ تَزُورَنَا؟
"Sudah saatnya sekarang engkau mengunjungi kami?"
Maka 'Ubaid bin 'Ubair menjawab,
أَقُولُ يَا أُمَّهْ كَمَا قَالَ الْأَوَّلُ: زُرْ غِبًّا تَزْدَدْ حُبًّا
"Wahai ibuku…, aku berkata sebagaimana perkataan orang-orang terdahulu "Jarangkanlah menunjungi maka niscaya akan menambah kecintaanmu !"
Aisyah berkata,
دَعُونَا مِنْ رَطَانَتِكُمْ هَذِهِ
"Tinggalkan bahasa asingmu (*pepatah) itu"
'Ubaid bin 'Umair berkata,
أَخْبِرِينَا بِأَعْجَبِ شَيْءٍ رَأَيْتِهِ مِنْ رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ،
"Kabarkanlah kepada kami tentang sesuatu yang paling menakjubkan yang pernah engkau lihat dari Rasulullah shallallahu 'alaihi wa sallam?"
Aisyah pun terdiam, kemudian ia berkata,
لَمَّا كَانَ لَيْلَةٌ مِنَ اللَّيَالِي، قَالَ: «يَا عَائِشَةُ ذَرِينِي أَتَعَبَّدُ اللَّيْلَةَ لِرَبِّي» قُلْتُ: وَاللَّهِ إِنِّي لَأُحِبُّ قُرْبَكَ، وَأُحِبُّ مَا سَرَّكَ، قَالَتْ: فَقَامَ فَتَطَهَّرَ، ثُمَّ قَامَ يُصَلِّي، قَالَتْ: فَلَمْ يَزَلْ يَبْكِي حَتَّى بَلَّ حِجْرَهُ، قَالَتْ: ثُمَّ بَكَى فَلَمْ يَزَلْ يَبْكِي حَتَّى بَلَّ لِحْيَتَهُ، قَالَتْ: ثُمَّ بَكَى فَلَمْ يَزَلْ يَبْكِي حَتَّى بَلَّ الْأَرْضَ، فَجَاءَ بِلَالٌ يُؤْذِنُهُ بِالصَّلَاةِ، فَلَمَّا رَآهُ يَبْكِي، قَالَ: يَا رَسُولَ اللَّهِ، لِمَ تَبْكِي وَقَدْ غَفَرَ اللَّهُ لَكَ مَا تَقَدَّمَ وَمَا تَأَخَّرَ؟، قَالَ: «أَفَلَا أَكُونُ عَبْدًا شَكُورًا، لَقَدْ نَزَلَتْ عَلَيَّ اللَّيْلَةَ آيَةٌ، وَيْلٌ لِمَنْ قَرَأَهَا وَلَمْ يَتَفَكَّرْ فِيهَا {إِنَّ فِي خَلْقِ السَّمَوَاتِ وَالْأَرْضِ ... }» الْآيَةَ كُلَّهَا [آل عمران: 190]. [5: 47]
"Di suatu malam Rasulullah berkata kepadaku, "Wahai Aisyah…, biarkanlah aku beribadah kepada Robku mala mini" Aku berkata, "Demi Allah, sungguh aku sangat suka berdekatan denganmu, (akan tetapi) aku suka apa-apa yang membuatmu senang" Maka Nabipun berdiri dan bersuci lalu beliau sholat. Maka beliau terus menangis hingga tangisan beliau membasahi pangkuan beliau (*tatkala duduk)…, kemudian beliau terus menangis hingga membasahi janggut beliau.., kemudian beliau terus menangis hingga membasahi lantai. Lalu datang Bilal mengumandangkan adzan sholat subuh. Tatkala Bilal melihat Nabi menangis maka Bilalpun berkata, "Wahai Rasulullah, kenapa engkau menangis?, padahal Allah telah mengampuni dosa-dosamu yang telah lalu maupun yang akan datang?".
Nabi berkata,
«أَفَلَا أَكُونُ عَبْدًا شَكُورًا، لَقَدْ نَزَلَتْ عَلَيَّ اللَّيْلَةَ آيَةٌ، وَيْلٌ لِمَنْ قَرَأَهَا وَلَمْ يَتَفَكَّرْ فِيهَا
"Tidakkah aku tidak menjadi hamba yang bersyukur?, sungguh telah turun kepadaku malam ini sebuah ayat, celaka orang yang membacanya dan tidak merenungkannya"
إِنَّ فِي خَلْقِ السَّمَاوَاتِ وَالأرْضِ وَاخْتِلافِ اللَّيْلِ وَالنَّهَارِ لآيَاتٍ لأولِي الألْبَابِ
"Sesungguhnya dalam penciptaan langit dan bumi, dan silih bergantinya malam dan siang terdapat tanda-tanda bagi orang-orang yang berakal…."
(QS Ali Imron : 190 dst) (HR Ibnu Hibbaan dalam shahihnya no 620, dishahihkan oleh Al-Albani dalam As-Shahihah no 68 dan juga oleh Syu'aib Al-Arnauuth)
Lihatlah…bagaimana kondisi Nabi shallallahu 'alaihi wa sallam tatkala berdiri di hadapan Allah dengan melantunkan ayat-ayat Al-Qur'an. Sebuah ayat membuat beliau menangis…menangis… dan menangis…. hingga tangisan beliau membasahi lantai…, beliau menangis hingga terbit fajar. Padahal beliau telah diampuni dosa-dosa beliau baik yang telah lalu maupun yang akan datang…bahkan telah dijamin masuk surga…akan tetapi demikianlah hati beliau bersama Al-Quran.
Lantas…bagaimana dengan kita …yang tidak tahu apakah dosa-dosa kita yang bertumpuk-tumpuk diampuni atau tidak??
Abdullah bin Asy-Syikkhiir radhiallahu 'anhu berkata
رَأَيْتُ رَسُوْلَ اللهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ يُصَلِّي بِنَا وَفِي صَدْرِهِ أَزِيْزٌ كَأَزِيْزِ الْمِرْجَلِ مِنَ الْبُكَاءِ
"Aku melihat Rasulullah shallallahu 'alaihi wa sallam mengimami kami dan di dada beliau ada suara sebagaimana suara air yang sedang mendidih karena tangisan" (HR Abu Dawud no 904, At-Thirmidzi di Syamaail no 321, dan An-Nasaai no 1214. Ibnu Hajar menyatakan bahwa isnadnya kuat (Fathul Baari 2/206) dan dishahihkan oleh Al-Albani
Dalam hadits yang lain Rasulullah bersabda:
شَيَّبَتْنِي هُوْدٌ و ( الْوَاقِعَة ) وَ(الْمُرْسَلاَت ) وَ(عَمَّ يَتَسَاءَلُوْنَ) وَ(إِذَا الشَّمْسُ كُوِّرَتْ)
"Surat Huud, surat Al-Waqi'ah, surat Al-Mursalaat, surat 'An-Naba, dan surat Kuwwirot telah memutihkan rambutku"
(HR At-Thirmidzi 3297 dan dishahihkan oleh Al-Albani dalam As-Shahihah no 955)
Sungguh surat-surat yang dibaca oleh Nabi ini telah memutihkan rambut Nabi sebelum waktunya. Pengaruh isi dari surat-surat tersebut bukan hanya mempengaruhi hati Nabi saja, bahkan mempengaruhi jasad belia…rambut beliau.
Demikian pula para sahabat tatkala sholat nampak pengaruh al-Qur'an yang mereka lantunkan.
Lihatlah bagaimanakah Abu Bakar yang jika sholat beliau tidak bisa menahan air mata beliau.
Aisyah berkata :
لمَاَّ دَخَلَ رَسُوْلُ اللهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ بَيْتِي قَالَ : مُرُوا أَبَا بَكْرٍ فَلْيُصَلَِّ بِالنَّاسِ،
Tatkala Rasulullah shallallahu 'alaihi wa sallam masuk ke rumahku (*yaitu tatkala sakit yang menyebabkan beliau meninggal), ia berkata : "Perintahlah Abu Bakar agar menjadi imam sholat orang-orang"
Maka Aisyah berkata,
يَا رَسُوْلَ اللهِ إِنَّ أَبَا بَكْرٍ رَجُلٌ رَقِيْقٌ إِذَا قَرَأَ الْقُرْآنَ لاَ يَمْلِكُ دَمْعَهُ فَلَوْ أَمَرْتَ غَيْرَ أَبِي بَكْرٍ
"Wahai Rasulullah, sesungguhnya Abu Bakar adalah seorang yang lembut, jika ia membaca AL-Qur'an maka ia tidak bisa menahan air matanya. Kalau seandainya engku memerintahkan selain Abu Bakar untuk menjadi imam…." (HR Al-Bukhari no 664 dan Muslim no 417).
Dalam riwayat yang lain Aisyah berkata:
إِنَّ أَبَا بَكْرٍ إِذَا قَامَ فِي مَقَامِكَ لَمْ يَسْمَعِ النَّاسُ مِنَ الْبُكَاءِ
"Sesungguhnya kalau Abu Bakar berada di posisimu (*menggantikanmu sebagai imam) maka para makmum tidak bisa mendengar bacaannya karena tangisannya" (HR Al-Bukhari no 7303)
Demikian pula Umar bin Al-Khottoob, Al-Hasan berkata,
أَنَّ عُمَرَ قَرَأَ: { إِنَّ عَذَابَ رَبِّكَ لَوَاقِعٌ مَا لَهُ مِنْ دَافِعٍ }، فَرَبَا لَهَا رَبْوَةً عِيْدَ مِنْهَا عِشْرِيْنَ يَوْمًا
"Umar bin Al-Khottoob pernah membaca firman Allah "Sesungguhnya azab Tuhanmu pasti terjadi, tidak seorangpun yang dapat menolaknya" (QS At-Thuur :7-8), maka beliaupun sesak nafas hingga akhirnya beliau dibesuk karenanya selama 20 hari" (Diriwayatkan oleh Ibnu Katsiir dengan sanadnya di Tafsirnya, pada tafsir ayat ini)
'Ubaid bin 'Umair berkata,
صَلَّى بِنَا عُمَرُ صَلاَةَ الْفَجْرِ فَقَرَأَ سُوْرَةَ يُوْسُفَ حَتَّى إِذَا بَلَغَ : ( وَابْيَضَّتْ عَيْنَاهُ مِنَ الْحُزْنِ فَهُوَ كَظِيمٌ ) [ يوسف : 84 ] بَكَى حَتَّى انْقَطَعَ فَرَكَعَ
"Umar bin Al-Khottoob mengimami kami sholat subuh, lalu ia membaca surat Yusuf hingga akhirnya sampai pada ayat "Dan kedua mata Ya'qub menjadi putih karena Kesedihan dan Dia adalah seorang yang menahan amarahnya (terhadap anak-anaknya)" (QS Yusuf : 84), maka Umarpun menangis hingga tidak mampu melanjutkan bacaannya lalu iapun ruku" (Syarah Shahih Al-Bukhaari karya Ibnu Batthool 10/281)
Abdullah bin Syaddaad berkata:
سَمِعْتُ نَشِيْجَ عُمَرَ وَأَنَا فِي آخِرِ الصُّفُوْفِ يَقْرَأُ {إِنَّمَا أَشْكُو بَثِّي وَحُزْنِي إِلَى اللهِ}
"Aku mendengar isakan tangisan Umar, padahal aku berada di saf yang paling terakhir, Umar membaca ayat: "Sesungguhnya hanyalah kepada Allah aku mengadukan kesusahan dan kesedihanku" (QS Yusuf : 86)"
(Atsar ini mu'alaaq disebutkan oleh Al-Bukhari dalam shahihnya 1/144 sebelum hadits no 716 pada bab إِذَا بَكَى الإِمَامُ فِي الصَّلاَةِ "Jika Imam menangis dalam sholat", Dan Ibnu Hajar telah menjelaskan dalam fathul bari 2/206 bahwasanya atsar ini telah disambung oleh Sa'iid bin Manshuur, dan sholat Umar tersebut adalah sholat subuh)
Bersambung….
Kota Nabi -shallallahu 'alaihi wa sallam-, 08-03-1433 H / 31 Januari 2011 M

Pesan Rasullah

https://fbcdn-sphotos-d-a.akamaihd.net/hphotos-ak-prn2/1383584_603360873036092_10132065_n.jpg

Ribut geomagnetik menyebabkan arah kiblat berubah


https://lh5.googleusercontent.com/-HfEIQSDNbiI/Uk6w7ocwdtI/AAAAAAAAJHk/wdagmK9Xc_A/s288/1380888807528.jpeg
Kumpulan saintis berpangkalan di Kanada mendapati ribut geomagnetik yang melanda bumi akan mengganggu aplikasi pandu arah kiblat yang digunakan oleh umat Islam seluruh dunia.
Dalam laporan yang dikeluarkan TIMEZ5 hari ini, alat elektro-magnetik yang digunakan akan menerima kesan daripada ribut yang melanda bumi pada 29 Oktober baru-baru ini.
“Para saintis mendapati penganut Islam berkemungkinan menghadapi masalah untuk menunaikan tanggungjawab sembahyang lima waktu sehari,” katanya.
Menurut saintis berkenaan, hasil kajian itu diperolehi selepas satu ujikaji dijalankan di dalam sebuah makmal yang dirahsiakan tersebut.
“Peralatan elektro-magnetik yang digunakan dalam kajian menghasilkan keputusan yang tidak konsisten,” katanya.
Susulan dengan perkembangan tersebut, TIMEZ5 menasihati penganut Muslim supaya mengingati arah kiblat yang mereka gunakan bagi memudahkan mereka untuk mengerjakan ibadat.
Fenomena ribut itu berlaku akibat peningkatan suhu matahari daripada kadar normal iaitu 15 juta darjah celcius.
Peningkatan ini akan menyebabkan sebahagian besar gas matahari terbebas dan berlegar di ruang angkasa sehingga boleh memasuki lapisan atmosfera bumi.
TIMEZ5 adalah syarikat kesihatan pertama di dunia yang memberi tumpuan kepada gaya hidup umat Islam menerusi inovasi.
Antara produknya ialah sembahyang psikologikal dan tikar meditasi.
Kira-kira 60.4% daripada jumlah keseluruhan rakyat Malaysia adalah umat Islam dan Islam adalah agama rasmi seperti yang diperuntukkan dalam Perlembagaan Malaysia. – 3 Oktober, 2013

Monday, September 23, 2013

8 Dosa terselit bersama ibadat orang Mukmin seharian


https://fbcdn-sphotos-e-a.akamaihd.net/hphotos-ak-prn1/12794_502573206421867_1290065526_n.jpg
PERIHAL ALAT PELAKU DOSA & KEHENDAK
 
Seperti DiFirmankan Oleh Allah Swt melalui Surah Al-A'raf Ayat 179 yang Bermaksud:
"Dan sesungguhnya Kami jadikan untuk isi Neraka Jahanam kebanyakan dari jin dan manusia, merekamempunyai hati, tetapi tidak dipergunakannya untuk memahami (ayat-ayat Allah) dan mereka mempunyai mata (tetapi) tidak dipergunakannya untuk melihat (tanda-tanda kekuasaan Allah), dan mereka mempunyai telinga (tetapi) tidak dipergunakannya untuk mendengar (ayat-ayat Allah). Mereka itu sebagai binatang ternak, bahkan mereka lebih sesat lagi.Mereka itulah orang-orang yang lalai"Huraian Ibnu Sina (980-1037)
Ahli Filosofi Muslim yang terkenal di timur dan di barat menyatakan bahwa Manusia mempunyai Tujuh Kemampuan, iaitu:
 
1) Makan,
2) Tumbuh,
3) Berkembang biak,
4) Pengamatan hal-hal yang istimewa,
5) Pergerakan di bawah kekuasaan,
6) Ilmu Pengetahuan (mengetahui) dari hal-hal yang umum,
7) Memiliki Kehendak memilih yang bebas

- Manakala Tumbuh-Tumbuhan hanya memiliki kemampuan 1, 2 dan 3,
 
- Sedangkan Haiwan memiliki kemampuan 1, 2, 3, 4, dan 5.
 
- Kemampuan 6 & 7 inilah yang sangat mempengaruhi untuk memperkayakan daya otak untuk berfikir yang tidak dimiliki oleh makhluk ciptaan Allah lainnya dan membezakannya
 
- Bahkan juga membezakan antara sesama manusia ketika manusia tidak mahu mempergunakan otaknya untuk berfikir seperti yang dijelaskan Allah SWT dalam firmanNya tersebut di atas

Pesan Rasullah S.A.W

https://fbcdn-sphotos-h-a.akamaihd.net/hphotos-ak-ash3/734043_733890883304215_1695881995_n.jpg

Nafsu....

https://fbcdn-sphotos-a-a.akamaihd.net/hphotos-ak-ash2/548573_500753746603813_1447328479_n.jpg

Jutawan Akhirat

https://fbcdn-sphotos-g-a.akamaihd.net/hphotos-ak-ash3/p320x320/1236759_646406962058878_34900960_n.jpg
Salam hormatku dikeindahan pagi jumaat penuh rahmat ALLAH..

Nabi saw. bersabda: 4 perkara jika kamu pelihara sebaiknya maka kamu adalah orang yang kaya walaupun banyak kemegahan dunia tidak kamu miliki iaitu :
 
1. memelihara amanah,
2. berkata jujur,
3. baik akhlak,
4. dapat mengawal diri daripada makan terlalu lahap. (HR Ahmad dan Tabrani)

Dari Abu Hurairah r.a, Rasulullah s.a.w bersabda: "Kaya itu bukanlah lantaran banyak harta, tetapi kaya adalah kaya jiwa (hati)." (HR Muslim)
1001 SIRAH NABI MUHAMMAD SAW