Nuffnang Ads

Friday, May 19, 2017

AKU KEMBALI LAGI SEKIAN KALINYA

Assalammualaikum dan Salam Negaraku, Salam SeperjuanganKu,




Buat sekian lamanya aku menyepikan diri. Kini aku kembali lagi dengan harapan yang baharu. Lama berkelana di bumi orang, jauh sungguh tanah kelahiranku. Lamanya rasa aku meninggalkan tanah tumpah darahku. Setitis darah yang pernah mengalir ke bumi bertuah ini. Dahulunya dikenali dengan panggilan manjanya "MALACCA", kini nama itu telah menjadi sebuah sejarah silam. Nama yang mempunyai nilai estetika dan sejarah silam yang tersendiri telah tercabut dari dadanya. Oh!, apa lagi yang tinggal. 

Sebuah negeri kerdil dalam peta sejarah. Tetapi isinya penuh dengan nilai sejarah peradaban bangsa yang terkenal dengan pejuang-pejuang bangsa Melayu. Keterbilangan pahlawan bangsa Melayu yang sungguh terkenal seantero dunia. Lahir pemimpin terbilang dan orang-orang yang taat setia dengan titah sultannya.

Tidak perlu diperkenalkan lagi gerangan sang pahlawan terbilang itu. Dimulai dengan saudara yang tua, Hang Tuah, Hang Jebat saudara yang berhati waja, Hang Lekir, saudara yang tengah, Hang Kasturi, Saudara yang setia dan Hang Lekiu, saudara yang bongsu. Bersahabat dari kecil lagi, menimba ilmu sakti silat melayu dengan pendita agong. Tuan Guru Sang Adi Putra di Gunung Ledang, penuh keramat.


No comments:

Post a Comment