Nuffnang Ads

Thursday, December 20, 2012

Sebiji Batu Ababil Bernilai 4 Juta USD

http://images.alwatanvoice.com/news/images/3909844352.jpg
http://images.alwatanvoice.com/news/images/3909844353.jpg
Batu seberat 131 gram yang dikatakan ditemui pada tahun 571 M telah mendapat tawaran harga sebanyak 4 Juta USD.Batu ini dipercayai batu yang Allah SWT perintahkan burung Ababil menghancurkan tentera bergajah sebagaimana kisahnya dalam Surah Al-Fil  pada Al-Quran Al-Karim.
رام الله - دنيا الوطن
رفض مواطن بيع قطعة أثرية عبارة عن حجر يعود لـ 1442 عاماً بمبلغ 4 ملايين دولار عرض عليه من مصر، بينما اكتفت هيئة السياحية وتحديداً مكتبها في منطقة الباحة بطلب صورة من الهوية الوطنية وترك الحجر والانصراف!
وقال المواطن صالح مسفر الغامدي لـ "سبق": "عثرت على حجر (سجّيل) يبلغ وزنه 131 جراماً، كعدد كلمات سورة الفيل بالتعوّذ والبسملة، ويحمل صورة طير وفيل وعليه ختم من الجانبين وأسراب طيور، وهو حجر كما وصفه القرآن سجيل طين متحجر محروق، يعود تاريخه لعام 571 ميلادي، أي منذ 1442 عاماً".
وأضاف الغامدي: "وجدت الحجر عام 1431هـ في وادي جرب التابع لمحافظة العقيق بمنطقة الباحة، وكان يسمى الوادي الأخضر، وهذا الوادي نزل فيه أبرهة الحبشي وجنوده، ومكثوا فيه فترة طويلة ولديهم جادة هنا".
وبيّن أنه عثر على الحجر بعد رؤيته مناماً في الليلة السابقة يتعلق بوالده وجده، ولفت إلى أنه استشار الكثير من الزملاء حوله، وذكر بعضهم أنه يمكن بيعه بمبلغ 50 ألف ريال الا أنه رفض بيعه.
وتابع يقول: "بعد مرور عام وتحديداً العام الماضي استشرت أحد الأصدقاء من الجنسية المصرية لديه أقارب يعملون بمجال الآثار في مصر، وخاطبناهم وأرسلنا صوراً للحجر، وبعد عدة مشاورات رضوا بشراء الحجر بـ 4 ملايين دولار، ورفضت بيعه لهم وعرضت الحجر على مكتب هيئة السياحة في منطقة الباحة، وطلبوا مني كتابة معروض وصورة للهوية الوطنية مع تسليم الحجر، إلا أنني رفضت تسليمه وما زلت محتفظاً به".
Terjemahan Google
Keengganan warganegara untuk menjual batu artifak kembali untuk 1442 sebanyak AS $ 4 juta ditawarkan kepadanya dari Mesir, manakala semata-mata pelancong dan khususnya pejabat dalam kawasan patio di permintaan salinan identiti kebangsaan dan meninggalkan batu dan meninggalkan!
Katanya warganegara memihak Misfer Al-Ghamdi itu "sudah": "Saya mendapati pada batu satu (syal) dan berat 131 gram, sebagai bilangan perkataan Surah gajah Baltauz dan Bismillah, dan gambar burung satu dan satu gajah dan setem-2 pihak dan ternakan, sebuah batu sebagai diterangkan oleh tanah liat yang dibakar Quran fosil aurat, sejak tahun AD 571, 1442 tahun yang lalu. "
Ghamdi berkata: "saya mendapati batu pada 1431 di Lembah wilayah Cuba Garnet-Baha, dan telah dipanggil Green Valley, dan ini inn lembah mana Abyssinian Abrahah dan tenteranya, dan tinggal lama dan mempunyai serius di sini."
Dia menunjukkan bahawa dia mendapati batu itu selepas melihat mimpi malam sebelum bapa itu dan datuk, dan menyatakan bahawa dia telah berunding ramai rakan sejawat di sekelilingnya, sebahagian daripada mereka menyatakan bahawa ia boleh akan dijual untuk $ 50 ribu riyal, tetapi enggan untuk menjualnya.
Beliau berkata: "Setahun kemudian, khususnya tahun lepas saya telah berunding dengan rakan kewarganegaraan Mesir mempunyai saudara mara yang bekerja di-kesan medan di Mesir, dan Khatabnahm dan menghantar gambar-gambar batu, dan selepas beberapa perundingan gembira Batu dibeli $ 4.000.000, dan enggan untuk menjual mereka dan ditawarkan batu di pejabat Pelancongan kawasan teres, dan meminta saya untuk menghapuskira dan imej identiti kebangsaan dengan penghantaran batu itu, tetapi saya enggan menyerahkan beliau dan masih mengekalkan ia. "

No comments:

Post a Comment